lördag 2 februari 2019

Att påbörja en resa mot förändring – del 1!


Många drömmer och längtar efter något annat. Så även jag. Inte för att jag vantrivs med mitt nuvarande liv – jag har det bra och trivs med mina vänner och mitt jobb. Men jag kan tycka att mitt liv saknar variation. Och som jag pratade om i förra inlägget så började efter mycket introvert tänkande att börja ifrågasätta min då förfärliga konsumtionslivsstil. Varför jagade jag ständigt nästa pryl utan att det gjorde mig lycklig? Men den ännu större frågan som fick mig att börja tänka helt annorlunda var – ska jag arbeta 40 timmar i veckan, i 40 år för att leva på 40 procent av min lön i 40 år till?



Efter att denna fråga gnagde på mitt samvete i en alltför lång tid så är det nu min fasta övertygelse att svaret är nej på den frågan. Nästa fråga som jag ställde mig var – är det möjligt att leva ett annat liv? Det var i jakten på svaret som jag började bli bekant med ränta-på-ränta effekten och vad långsiktiga investeringar på börsen kan göra med ditt kapital över en lång tid. Det var i jakten på svaret på denna fråga jag insåg att genom att spara 3 000 kronor i månaden i aktier så skulle jag bli miljonär inom loppet av 16 år. Dubblade jag detta till 6 000 kronor skulle jag bli miljonär inom 10 år. Och satsade jag allt och sparade 10 000 kronor i månaden skulle jag bli miljonär inom loppet av 7 år. Allt tack vare ränta-på-ränta-effekten.

Svaret på den andra frågan blev således att om jag bara vill så kan jag leva ett annat liv än att behöva arbeta 40 timmar i veckan i 40 år för att leva på 40 procent av min lön i 40 år till. Det var i detta svar min vilja föddes. Viljan är som sagt central för att ändra allt som rör mitt liv. Utan vilja finns det ingen anledning till att ändra något. Med viljan började denna resa att bli Sparsamheten och jag hoppas du hänger på! I nästa del i denna enkla serie ska jag prata om hur jag tänkt att det här med längre semester fungerar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar