torsdag 7 februari 2019

Var ska man börja spara?

En av de första frågorna som jag ställdes för var var ska jag börja spara? Jag kom inte på något
självklart svar, tyckte de flesta av de utgifterna jag hade för fyra, fem år sedan var berättigade
och framför allt nödvändiga. Men jösses – jag har dragit ner på utgifterna med så mycket
genom åren och nu förstår jag knappt hur jag skulle kunna spendera så mycket pengar som
jag gjorde för fyra fem år sedan.

Allas utgifter ser olika ut. En av mina största utgifter var mat. Det var inte heller så konstigt
med tanke på att jag käkade ute nästan varje dag – BÅDE LUNCH OCH MIDDAG. Jag
minns inte i dagsläget vad jag spenderade på mat per månad, men det var lätt över 6 000
kronor. I dagsläget ligger mina matkostnader omkring 1 500 kronor per månad. Alltså har jag personligen gått från en matkostnad om 6 000 kronor till 1 500 kronor. Den största förklaringen till detta stavas MATLÅDOR.

Matlådor ett bra första steg.

Till en början tyckte jag det var så himla tråkigt med matlådor, det var det också, men i takt
med att jag tvingade mig att göra de där j*vla matlådorna så fann jag glädje i matlagning.
Kanske hjälpte den viktminskning som kom på köpet. Men i ekonomiska termer så
innebar en utelunch per dag en total kostnad om 2 850 kronor per månad för mig
(riksnormen för en lunch är 95 kronor, 30 dagar x 95 kronor = 2850 kronor). Jag käkande
ofta ute två gånger per dag och en månad av den levnadsstilen innebar en kostnad på 5 700
kronor per månad för mig. Genom matlagning har jag fått ner kostnaden för varje måltid från
cirka 95 kronor per måltid till 10-25 kronor per måltid. Sammantaget innebär detta att jag
sparar omkring 4 500 kronor per månad med denna livsstil.

Läggs dessa 4 500 kronor i aktier som följer den historiska avkastningen så kommer jag inom
en 10 års period ha sparat ihop 728 274 kronor. Sparsamheten for ever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar