måndag 4 februari 2019

Att påbörja en resa mot förändring - del 3!


I föregående inlägg tog jag i rejält när jag räknade ut hur stort kapital jag behöver för att täcka mina nuvarande utgifter och därmed bli oberoende av en inkomst från arbete. Den summan uppgick till 6 miljoner kronor. Nu är inte mitt mål att göra mig fri från mitt nuvarande arbete – utan mitt mål är att leva ett liv fullt av variationer och kontraster mellan vildmark och storstadsliv. Därför har jag valt att bryta ner målet i mindre delar.

Ett steg i taget!

Mina samlade utgifter uppgick 2018 till 239 424 kronor. För enkelhetens skull kan vi då säga att utgifterna per vecka i genomsnitt uppgick till 4 604 kronor. Nu börjar jag bli lite mer konkret och komma ner på en nivå som är enklare att greppa. Säg att jag vill ha en extra semestervecka varje år utan att behöva förlora ekonomiskt på det. Då behöver jag alltså samla ihop ett kapital i aktier som varje år täcker min genomsnittliga veckokostnad om 4 604 kronor. Om jag då sparar i aktier som ger en direktavkastning på 4 procent så behöver jag ett totalt kapital om drygt 115 000 kronor.

ALLTSÅ I TEORIN - för varje 115 000 kronor jag sparar ihop så ger det mig en extra semestervecka för att exempelvis fiska och jaga! När semestern är slut tar det emot för mig att ta obetald semester, även fast jag vill det, vilket många med jakt- och fiskeintresse kan känna igen då det är många olika tidpunkter på året då det är säsong för olika fiskar och vilt. Men när jag nu bygger upp min aktieportfölj under en längre tid så skapar jag mig en alternativ inkomst till mitt ordinarie arbete. Min förhoppning är därför att det till slut inte kommer vara något problem att gå ner i arbetstid för mig eftersom jag kommer ha fixat finansieringen på ett alternativt sätt. Det bästa med att finansiera detta med aktieutdelning är också att aktieutdelningar historiskt sett ligger på en relativt stabil nivå och svänger inte lika mycket som aktiekurserna gör. Det kan med andra ord bli en relativt stabil sidoinkomst med låg risk.

Hur jag tänker göra det och hur lång tid det kommer att ta handlar nästa del om.

1 kommentar:

  1. BEHÖVER DU ETT DRIVT LÅN EMAILL OSS NU FÖR DIN FASTLÅN
    (remy.credit111@gmail.com) whatsapp: +46769618757
    behöver du ett lån ??, Vad är dina finansiella behov? Vi ger ut lån från minst 1000kr till högst 100.000.000,00kr med behaglig varaktighet som sträcker sig från 1 till 50 år till en mycket reducerad ränta på 2%. Behöver du ett affärslån? Behöver du ett personligt lån? Vill du köpa en bil? Vill du refinansiera? Behöver du ett inteckningslån? Behöver du ett enormt kapital för att starta ditt affärsförslag eller utbyggnad? Har du tappat hoppet och tror att det inte finns någon väg ut och dina ekonomiska bördor fortfarande kvarstår? Tveka inte att kontakta oss för eventuellt affärssamarbete Kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com whatsapp: +46769618757 Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera