söndag 10 februari 2019

Avstå livets godheter?


Något jag ägnade dagarna åt när jag bodde i USA var att dricka öl. Det låter sorgligt och det var precis vad det var. Jag bodde i Chicago i ett kollektiv med två andra som jag inte alls kom överens med. Samtidigt hade jag ett jobb där jag trivdes väldigt bra med arbetsuppgifterna och det var ofta vi arbetskollegor tog en öl efter jobbet. Efter ett tag blev den där ölen efter jobbet tre till fyra öl. Det känns förbjudet att säga, men det hjälpte mig genom dagen. Jag visste att jag bara skulle vara i USA under en begränsad tid och för att kunna stå ut med privatlivet tog jag denna väg. Det hade jag antagligen inte gjort i dag. När jag kom hem slutade jag tvärt och lyckades. I efterhand vet jag inte vad allt detta kostade mig mer än att det var en stor del av mina utgifter.


USA har rik mångfald på sin öl och är fylld med mikrobryggerier.

Nu förstår alla det är inte sparsamt eller hälsosamt att dricka tre till fyra öl per dag. Men jag tycker fortfarande om att runda mitt sinne med några öl eller ett par glas vin – men max två gånger i veckan. Men vad är då vettigt att tillåta sig att dricka? Sparsamheten ska ju inte gå ut på att döda allt man tycker är kul. Men ur ett intellektuellt perspektiv skulle jag säga det är inte så smart att dricka överhuvudtaget. Det är antagligen det bästa för alla om vi slutade. Vi skulle spara på miljön och vi skulle inte bidra till en industri som årligen splittrar familjer och bokstavligen dödar tusentals människor varje år. Men här är ett område jag väljer att gå emot mitt intellekt och falla för lusten och känslorna.

Personligen gillar jag mikrobryggeriernas öl och det är inte bra för ekonomin, för de är oftast dyrare. Men jag låter mig dricka fem öl eller en halv flaska vin per vecka. Antagligen högt för vissa och lågt för andra. Men på denna konsumtion lägger jag i snitt 80 kronor/vecka på öl. Går jag ut på restaurang eller krog så låter jag bli ölen och vinet på systembolaget till förmån för ett glas öl eller ett glas vin på krogen/restaurangen. Det betyder att jag i princip aldrig dricker mer ett glas när jag är ute. Ser ingen anledning till att betala ett pris som ibland ligger 1 000 procent över vad jag hade betalat på systembolaget. Totalt sett bränner jag otroligt mycket pengar. Över en tioårs period med denna konsumtion av alkohol och alternativet skulle vara att investera pengarna på börsen med en avkastning på 8 procent så kostar detta mig drygt 60 000 kronor. Tycker jag det är värt att runda sinnet varje vecka i tio år för 60 000 kronor. Ja, jag är beredd att ta den kostnaden. Var går din gräns och hur mycket dricker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar