tisdag 5 februari 2019

Att påbörja en resa mot förändring - del 4!


Med mina genomsnittliga utgifter för 2018 så innebär det att om jag sparar ihop 115 000 kronor så kommer jag kunna ta en extra obetald semestervecka per år. Men det ska mer ses som ett tankeexperiment för att boosta viljan till att spara. När jag sätter för höga mål som att jag ska spara 6 000 000 kronor blir det för mig övermäktigt och det är så svårt att se slutmålet. Däremot att tänka ”ah 115 000 kronor – det kan bli en extra vecka att besöka Jämtlands vackra älvar på våren” motiverar mig något enormt! Så för att börja behövde jag en motivator och min blev – 115 000 kronor = 1 vecka semester.


Nu har jag redan kommit en bit på vägen men jag började genom att konstatera att även ett litet sparande i månaden ger enorma summor pengar över tid – om de investeras på börsen. Ett exempel är om jag tar börsens historiska avkastning omkring 8 procent per år och investerar 10 procent av min lön (= 3 200 kronor i månaden) så är jag miljonär om 15 år. Det var så jag började, men efter att jag fick stenkoll på mina utgifter insåg jag att jag kunde spara långt mer och idag sparar jag omkring 7 000 kronor av min lön i aktier. Om jag idag skulle börja om från noll så skulle det alltså ta mig cirka 9 år att bli miljonär. Men nu har jag sparat ihop cirka 334 000 kronor och fortsätter jag bara att spara mina 7 000 kronor per månad så är jag miljonär om 6 år. Och om 8 år kommer avkastningen på mitt totala kapital att uppgå till cirka 117 000 kronor – det är alltså pengar jag får om börsen följer sin historiska avkastning och det är pengar som kommer in utan att jag lyfter ett finger. En extra veckas semester bara för att jag har pengar.  

Det är min bestämda övertygelse att jag är på en resa. En resa mot ett rikare liv där vildmark och storstadsliv möts i en bättre harmoni. Följ gärna min resa! I nästa och sista delen i denna guide ska jag berätta om de positiva bieffekterna av att bli Sparsamheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar