onsdag 6 februari 2019

Att påbörja en resa mot förändring - del 5!


Välkomna till den sista delen i serien om hur jag ska ändra om min livsstil mot att bli mer sparsam. Många förstår att det är gött att ha pengar på banken. Det ger dig valmöjligheter att bestämma vad du ska göra med din tid och skänker för många en trygghet. Men att leva sparsamt är så mycket mer än att ha pengar på hög på banken – det är som jag sagt så många gånger – en livsstil.



Det finns ett jag före sparsamheten och ett jag efter sparsamheten. Här följer några bieffekter jag inte hade räknat med av att leva sparsamt:

·      Med Sparsamheten har jag blivit mycket mer miljömedveten. Det känns i dagsläget galet att köpa nyproducerade saker som har skaptas på bekostnad av vår planets välmående för att sedan knappt använda det. Sparsamheten spar inte bara på min ekonomi, den spar också på planetens resurser.

·       Före Sparsamheten brände jag upp alla pengar på prylar och utemat. Jag minns med en viss ångest hur jag var stolt som nyutexaminerad 23-åring över att jag hade råd med att käka mat ute varje dag – men efter några månader dog den glädjen och jag käkade utemat av gammal vana. Idag lagar jag all mat jag äter och med det har jag funnit glädje i matlagning. Men de gånger jag äter ute är det hela mycket speciellt och jag kan kolla in menyerna och verkligen njuta av en utekväll – det gjorde jag inte förr i tiden.

·       Före Sparsamheten köpte jag kläder och prylar som jag kanske använde en eller två gånger. Ibland inte alls. Om jag ska köpa en pryl eller ett plagg så finner jag en mycket större lust att nyttja just den prylen eller det plagget till max.

·       Sparsamheten har gett mig en riktning mot ett tydligt mål i livet och min psykiska hälsa har med det blivit bättre. Ingen gillar att gå förvirrad runt i livet utan mening och syfte.

Det finns många fler bieffekter, men jag tänkte att jag återkommer med dem längs resan gång. Hoppas ni har gillat min serie i fem delar. Tyckte det var en bra start för att förklara delar av filosofin bakom Sparsamheten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar