söndag 3 februari 2019

Att påbörja en resa mot förändring - del 2!

I föregående inlägg pratade jag om att förutsättningen till all form av förändring i mitt liv är att
det finns en vilja. Desto starkare vilja desto större sannolikhet att jag faktiskt åstadkommer en
förändring. Men min vilja kan dö. Den kan tappa hoppet. Det här måste jag vara medveten om
och därför tror jag att bloggskrivandet kommer passa utmärkt för att hålla uppe min vilja.
Så nu till saken – hur frigör jag mer tid till mina intressen?

Den resan jag och många andra är på handlar om att frigöra tid från arbete utan att för den delen förlora inkomst på grund av det. Den förlorade inkomsten av att inte arbeta ska istället ersättas av inkomst från investeringar på börsen. Om även detta kan kombineras med att jag lever ett liv i sparsamhet så kan jag genom minskade utgifter även minska det kapital jag behöver spara ihop för att kunna försörja mitt hushåll.

Ingen unik idé att spara sig fri - men en j*vla bra idé ändå

Från att ha noll koll på min ekonomi så har jag full koll på vad varenda krona går till genom att jag bokför allt inom min ekonomi. Om jag räknar ihop all mina utgifter för 2018 så uppgår det till 239 424 kronor. I denna summa räknas alla utgifter för boende-, ränte-, mat-, kläder och så vidare in. Om vi leker med tanken att jag skulle bli oberoende av inkomst från arbetet så skulle jag behöva samla ihop ett tillräckligt stort kapital så att aktieutdelningarna motsvarar just 239 424 kronor per år. Fortsätter vi att leka med denna tanke och antar att jag investerar i aktier som ger en direktavkastning på 4 procent så behöver jag alltså ha ett kapital på knappt 6 000 000 kronor. Omöjligt? Nej, inte om jag räknar på ränta på ränta, vilket nästa del ska handla om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar